• Learning Hub Friesland

Europese Eilandscholen werken samen rondom lokale uitdagingen

De Jutter is een school op het Friese Waddeneiland Vlieland, ongeveer 2 uur met de veerboot vanaf de wal. Vanwege een dalend aantal leerlingen zijn de basisschool en de middelbare school op het eiland gefuseerd. Hierdoor is De Jutter is nu de enige school op Vlieland. Een unieke situatie in Nederland, maar geen uitzondering in de rest van Europa. Van Schotland tot Griekenland, Finland tot Kroatië; overal in Europa zijn eilandscholen op zoek naar manieren om kwaliteitsonderwijs aan te bieden ondanks hun kleine schaal en geïsoleerde ligging. Wat zouden ze kunnen bereiken als ze samen zouden werken?

Verschillende gesprekken met onderwijsexperts en beleidsmakers die zich met krimp en innovatie bezighouden resulteerden in een gesprek met Learning Hub Friesland, een stichting die het Friese onderwijs in contact brengt met scholen en andere organisaties in de rest van Europa. Learning Hub Friesland ging op zoek naar Europese partners. Ten eerste om in contact te komen en te leren van andere eilandscholen in Europa die voor dezelfde uitdagingen staan. Maar ook voor de verbinding met partners die De Jutter op weg zou kunnen helpen met het ontwikkelen van vernieuwend onderwijsmateriaal toegespitst op een eiland situatie. Deze zoektocht is uiteindelijk het project iSHRINK geworden, die in Augustus 2020 3 jaar financiering heeft gekregen onder het Erasmus+ programma van de EU.

Het iSHRINK project brengt Europese eilandscholen bij elkaar om samen te werken aan vernieuwend onderwijs, toegespitst op de gedeelde duurzaamheidsuitdagingen van eilanden. Met projectpartners uit IJsland, Nederland, Schotland, Spanje en Griekenland, zal het project topuniversiteiten op de thema’s van onderwijs en duurzaamheid laten samenwerken met eilandscholen om lesmateriaal te ontwikkelen met de nadruk op actieve burgerschap. Leerlingen leren zelf op te komen voor een duurzame toekomst van hun eiland.


Een van de centrale eindproducten van het is een online platform, wat eilandscholen in staat stelt op afstand samen te werken. Ook leerlingen gaan via dit platform in internationaal aan de slag met de gedeelde lokale. Verder werkt het project aan onderliggend lesmateriaal voor docenten en leerlingen, en een “matching scan” die eilandscholen in verschillende landen met elkaar verbind.

Leerlingen van Vlieland en van het Griekse Astypalaia, beide partner van het project, krijgen de kans om elkaar te bezoeken tijdens twee leerweken, geplant voor 2022 en 2023. Leerlingen gaan ook met onderzoekers en andere experts van universiteiten samenwerken om tot beleidsaanbevelingen te komen over de toekomst van hun eilanden en hun scholen. De leerlingen krijgen een podium om hun aanbevelingen te presenteren op Europees niveau tijdens het slotconferentie van het project op Vlieland in 2023.


In Nederland zijn de projectpartners Learning Hub Friesland, De Jutter en Rijkuniversiteit Groningen. Leiding van het project ligt bij Learning Hub, en onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen zetten hun expertise op het gebeid van krimp en leefbaarheid in om samen met leerlingen beleidsaanbevelingen op te stellen. Het gymnasium van Astypalaia, een eilandschool in Griekenland, zal samen met De Jutter de eilandscholen vertegenwoordigen in het partnerschap om ervoor te zorgen dat hun wensen en behoeftes centraal staan.


De buitenlandse projectpartners zijn experts uit verschillende vakgebieden in heel Europa. De universiteit van Akureyri, aan een fjord gelegen in het verre noorden van IJsland, is bijvoorbeeld expert in het inzetten van digitale middelen om op afstand te leren. Schotse partner de universiteit van Strathclyde heeft jarenlange ervaring opgedaan door Island Explorers, een project met eilandscholen over duurzaamheid. De technische universiteit van Valencia, Spanje, heeft veel kennis over challenge-based leren, waarbij studenten aan de slag gaan op basis van een uitdaging in plaats van per vak. Griekse partner IDEC zijn experts in eLearning, en zullen het online platform voor de scholen ontwikkelen.


De Nederlandse partners kunnen ook rekenen op brede steun om het project goed neer te zetten en uit te voeren: het onderwijsinnovatieteam van de gemeente Amsterdam is aangehaakt, samen met Friese onderwijsinnovators Keuntwurk en KeK. Daarnaast zal kenniscentrum de Waddenacademie zorgen voor een breed bereik bij de Nederlandse Waddeneilanden, in samenwerking met Provincie Fryslân en hun project Islands of Innovation.

57 views

© Learning Hub Friesland foundation | Leeuwarden | The Netherlands | info@learninghubfriesland.nl